سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع زانویی کدامند؟

در سیستم های لوله کشی آب اتصالات زیادی مورد استفاده قرار میگیرند. شاید برخی از آنها خیلی کوچک و ساده به نظر برسند اما با وجود سادگی خود ، میتوانند بسیار کارآمد باشند.یکی از این اتصالات لوله آب زانویی ها هستند.ما در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی انواع زانویی ها و کاربرد آن در صنعت لوله کشی بپردازیم.

زانویی چیست؟

همانطور که گفته شد زانویی یکی از انواع اتصالات لوله آب در لوله کشی است که به دلیل شکل خمیدگی و شباهت به زانوی انسان، نام زانویی به خود گرفته است.از زانویی ها برای تغییر جهت جریان در بین دو لوله استفاده میشود.در سیستم های لوله کشی گاهی نیاز است مسیر لوله ها را تغییر دهیم؛ در این مواقع میتوان از زانویی ها استفاده کرد.برای متصل کردن زانویی ها میتوان از بات فیوژن یا جوش حرارتی بهره برد.

کاربرد زانویی ها

ذکر شد که کاربرد های زانویی در تاسیسات ساختمانی بسیار بوده و کارکرد بالایی دارد.در این قسمت از نقاله به مهم ترین کاربرد های زانویی ها میپردازیم.

  • زانویی در خطوط جریان گاز، مایعات فرایندهای صنعتی، دارویی، ساختمانی و بسیاری کاربردهای تخصصی دیگر، به کار می رود.
  • زانویی‌ها سازه‌هایی از مصالح سنگین، برای کاربردهایی نظیر مقاومت در برابر دمای بسیار پایین یا بالا و غیره هستند.
  • زانویی‌ها برای استفاده در سیستم‌های کنترل و فرایند، ابزارها و تجهیزات به کار رفته در کارخانه‌های شیمیایی، نفتی، انرژی سیال، الکترونیکی و پالپ و کاغذ، به طور خاصی طراحی شده اند.

انواع زانویی ها

زانویی ها بر اساس المان های مختلف در دسته های مختلفی قرار میگیرند. المان هایی از جمله شعاع زانویی، زاویه و نوع اتصال موجب شده انواع مختلفی از زانویی ها تولید شوند.در ادامه هر کدام از این دسته بندی ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

برای مطالعه ادامه مقاله زانویی به سایت الو آهن مراجعه کنید.