سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع لوله های گالوانیزه

انواع لوله های گالوانیزه

در صنعت آهن آلات، بر روی فلزاتی که نسبت به خوردگی آسیب پذیر می باشند پوششی از فلز روی قرار می دهند که این پوشش برای حفاظت از فلز در برابر خوردگی و آسیب پذیری می باشد و این عمل توسط گالوانیزاسیون صورت می گیرد. پوشش قرار داده شده در عمل گالوانیزاسیون شامل لایه ای از فلز روی و ترکیباتی از آهن می باشد.در مورد لوله های فولادی نیز برای حفاظت از این لوله ها در برابر خوردگی و آسیب پذیری پوششی از فلز روی بر روی آن قرار می دهند که به آن ها لوله گالوانیزه گفته می شود.

تاریخچه لوله های گالوانیزه

 معمولاً در این نوع از لوله های فولادی در خانه‌های ساخته شده قبل از سال 1960 جهت آب‌رسانی نصب شده بودند. هنگامی که لوله‌ آب های گالوانیزه اختراع شدند، جایگزینی برای لوله سرب برای خطوط آب‌رسانی بودند. با این حال امروزه میدانیم که قرار گرفتن این لوله‌ها به مدت نسبتا طولانی در معرض آب و رطوبت باعث می‌شود دچار فرسایش و زنگ زدگی در داخل شوند.

با اینکه روکش روی باعث طولانی شدن طول عمر لوله‌های فولادی شد، اما مقدار کمی سرب و مواد دیگر را که به طور طبیعی درون روی وجود دارد را به لوله‌ها اضافه می‌کرد که به طور بالقوه می‌تواند برای انسان مضر باشد.

در مقایسه با لوله‌های سرب، که ظاهراً بسیار سمی‌تر هستند، استفاده از این دست لوله ها فلزی پوشش داده شده  پیشرفت بزرگی در لوله کشی داخلی محسوب می‌شد. با این حال، بعد از دهه 1960، لوله‌های مس جایگزین این لوله‌های فولادی جهت لوله کشی آب در ساخت خانه‌های جدید شد.

کاربرد لوله های گالوانیزه

لوله گالوانیزه همانند سایر لوله ها وظیفه انتقال سیال از محلی به محل دیگر را دارند. از اصلی ترین و مهم ترین کاربردهای لوله گالوانیزه انتقال سیالات (آب و گاز) در گلخانه ها و منازل است.

برای مطالعه ادامه مقاله لوله گالوانیزه به سایت الو آهن مراجعه نمایید.