سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع تجهیزات اعلام حریق

دتکتور اعلام حریق

دتکتورها وظیفه آشکارسازی حریق را برعهده دارند. در صورت وقوع حریق دتکتور سیگنالی را به پنل مرکزی ارسال و اعلام حریق می نماید. دتکتورها دارای انواع مختلف (دودی، حرارتی، شعله ای و گازی) هستند. جهت آشنایی بیشتر با انواع دتکتورها، به مطلب مربوط به بررسی انواع دتکتورهای سیستم اعلام حریق مراجعه نمایید.

شاسی اعلام حریق

شاسی اعلام حریق و یا شستی اعلام حریق یکی از اجزاء تشخیص اعلام حریق دستی می باشد. در صورت وقوع حریق با فشردن طلق شستی اعلام حریق و یا شکستن شیشه شاسی توسط افراد، آلارم به پنل اعلام حریق ارسال شده و سیستم اعلام حریق فعال میگردد و باعث به صدا در آمدن تجهیزات صوتی و شنیداری هشدار دهنده میگردد.

شاسی اعلام حریق معمولاً دارای یک LED می باشد که در زمان حریق چراغ روشن میگردد. برای ریست کردن طلق شاسی و یا تعویض شیشه شکسته از یک کلید و یا آچار مخصوص توسط افراد آموزش دیده استفاده می شود.

شاسی اعلام حریق نباید در مکان های کثیف و آشپزخانه نصب شود و معمولاً در مکان هایی استفاده می شود که قابل روئیت افراد باشد، مانند: راهروها، راه پله ها، کنار درب های ورود و خروج. شستی ها با توجه به مکان مورد استفاده ضد آب یا ضد انفجار می باشند. بر روی شاسی ها کلمه Fire درج شده و به رنگ قرمز می باشند.

جدا کننده اتصال کوتاه

با استفاده از این جدا کننده می توان در صورت بروز عیب قسمت معیوب را از قسمت سالم جدا نمود و پس از برطرف نمودن عیب دوباره اتصال مدار را برقرار نمود. در طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق به ازای هر زون در هر لوپ باید یک ایزولاتور اتصال کوتاه در نظر گرفته شود. زیرا در صورت اتصال کوتاه در هر لوپ تجهیزات سیستم اعلام حریق از کار می افتند. با استفاده از ایزولاتور اتصال کوتاه می توان از بروز چنین مشکلی جلوگیری نمود. (با توجه به استاندارد NFPA72 در صورت اتصال کوتاه در لوپ، نباید بیش از یک زون از مدار خارج شود.)

منبع تغذیه

سیستم های اعلام حریق علاوه بر متصل بودن به شبکه الکتریکی ساختمان باید دارای سیستم برق اضطراری و باطری نیز باشند. تا در صورت قطع شدن برق دستگاه از کار نیافتد.

شرکت تدبیرپژوهان امنبت با سابقه طولانی در زمینه مشاوره آتش نشانی ، طراحی و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در صورت داشتن سوال می توانید با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما با مشتاقانه آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

برای مطالعه ادامه مطلب به لینک انواع تجهیزات اعلام حریق در سایت الو آهن مراجعه کنید.